אחדות? – תלוי במי
משנה מסכת סנהדרין פרק ח
[*] בן סורר ומורה נדון על שם סופו ימות זכאי ואל ימות חייב שמיתתן של רשעים הנאה להן והנאה לעולם ולצדיקים רע להן ורע לעולם יין ושינה לרשעים הנאה להם והנאה לעולם ולצדיקים רע להן ורע לעולם פיזור לרשעים הנאה להן והנאה לעולם ולצדיקים רע להן ורע לעולם כנוס לרשעים רע להן ורע לעולם ולצדיקים הנאה להן והנאה לעולם שקט לרשעים רע להן ורע לעולם ולצדיקים הנאה להן והנאה לעולם:ר’ עובדיה מברטנורא מסכת סנהדרין פרק ח משנה ה
נדון על שם סופו – סוף שמכלה ממון אביו ומבקש מה שהורגל בו ואינו מוצא ויושב בפרשת דרכים ומלסטם את הבריות, אמרה תורה ימות זכאי ואל ימות חייב:
הנאה להן – שאינן מוסיפין לחטוא:
והנאה לעולם – שקטה כל הארץ:
רע להן – שהיו מוסיפים זכיות:
ורע לעולם – שהיו מגינים על דורן ומוכיחין את הדור:
יין ושינה לרשעים – כל זמן ששותים וישנים אין חוטאין ואין מריעין לבריות:
לצדיקים רע להן – שאינם עוסקין בתורה:
ורע לעולם – שכשהן מתבטלים, פורענות באה לעולם:
פיזור – שהן נפרדים זה מזה ואין יכולים להועץ ולסייע זה את זה:
מסכתות קטנות מסכת כלה רבתי פרק ו
תנו רבנן, כינוס לצדיקים, הנאה להם והנאה לעולם; פיזור לצדיקים, רעה להם ורעה לעולם; כינוס לרשעים, רעה להם ורעה לעולם; פיזור לרשעים, הנאה להם והנאה לעולם; בזמן שהרשעים נעקרין מן העולם, טובה באה לעולם, שנאמר ובאבוד רשעים רנה; בזמן שהצדיקים מסתלקין מן העולם, רעה באה לעולם, שנאמר הצדיק אבד ואין איש שם על לב.