האם להגדיר הסינים האתאיסטים שגוזרים גזירות נגד היהדות ומאיימים על ביטחון ישראל, כאנשים רשעים?

פורסם ב: דברי תורה, הערות על החברה | 0

סין עזרה לאיראן לאיים על קיומו של מדינת ישראל בנשק גרעיני

ציטוט מתורגם מ-
https://www.washingtontimes.com/news/2011/jul/5/irans-nuclear-program-helped-by-china-russia/
את בסיס התוכנית הגרעינית של איראן ניתן לייחס לשיתוף פעולה נרחב בסין ורוסיה בשנות התשעים, כך אמר גורם מודיעין אמריקאי לשעבר שהתמחה בתוכנית טהרן.

“שיתוף הפעולה הרוסי והסיני בשנות התשעים עם איראן יצר את הבסיס לתוכנית הגרעין האיראנית כיום”, אמרה סוזן ווס, לשעבר אנליסטית להנדסה גרעינית במעבדה הלאומית לוס אלמוס, אשר עבדה בשיתוף פעולה הדוק עם קהילת המודיעין האמריקאית.
ציטוט מתורגם מ-
https://fortune.com/2020/01/10/us-iran-sanctions-china/
סין, שותפה המסחר הגדול ביותר באיראן, קשורה כלכלית ופוליטית באיראן ובאזור הרחב יותר, מאי פעם. ובשנים האחרונות, מכיוון שכלכלת איראן סבלה תחת סנקציות חזקות שהטילה ארצות הברית, הסיוע של סין הוא הסיבה העיקרית לכך שאיראן לא נמצאת בבור עמוק יותר.

סין סובלנית כלפי תיירים העוסקים ביהדות, אבל גוזרים גזירות נגד סינים המבקשים לעסוק ביהדות

ציטוט מתורגם מ-
Quote from http://www.asianews.it/news-en/Henan,-Kaifeng-Jews-persecuted-along-with-other-religions-46272.html

הנאן, יהודי קאיפנג נרדפו יחד עם דתות אחרות.
הקהילה היהודית אינה מוכרת בקרב הדתות הרשמיות ופעילותה נחשבת “לא חוקית”. הרדיפה גוברת לאחר השקת התקנות החדשות בנושא פעילויות דתיות. הקהילה היהודית בקייפנג מתוארכת למאה העשירית ומורכבת מכ -1,000 חברים. הפרויקט לבניית בית הכנסת נחסם על ידי הממשלה
יהודים מסין עם תפילין
קייפנג (AsiaNews) – הקהילה היהודית הקטנה קייפנג (חנן) סובלת מרדיפות יחד עם כל שאר הדתות בסין.

במאמר שפורסם אתמול ב”ג’רוסלם פוסט “, ליאלה גילברט, חברת מכון הדסון וסופרת מספר ספרים על רדיפות, כותבת:” הטיפול הקשה באוכלוסייה היהודית המועטה בסין הוא סמלי של דיכוי מסיבי של המפלגה הקומוניסטית הסינית חסרי האל לאנשים המאמינים. והפגיעות של יהודי קאיפנג היא מבשרת רעות ביותר וגם מוכרת מדי למיליוני בודהיסטים טיבטים, מוסלמים אוגרים ונוצרים סינים.

הקהילה היהודית בקייפנג מונה פחות מ -1,000 חברים, אך היא נתונה לשליטה כבדה, פשיטות של המשטרה, מכשולים מסוגים שונים, במיוחד לאחר השקת תקנות חדשות על פעילויות דתיות בפברואר 2018.

“במהלך הפשיטה, אומר גילברט, סוכני הממשלה קרעו על פי הדיווחים מגן דוד מתכתי מבית הכנסת וזרקו אותו על הרצפה. הם קרעו ציטוטי תנ”ך מהקירות. הם מילאו באר ששימשה כמקווה עם עפר ואבנים. וכל התוכניות הזרות לבנות ולתמוך ביהודי קייפנג בוטלו .

הבעיה היא שממשלת סין מכירה רק בחמש קהילות דתיות: טאואיסטים, בודהיסטים, מוסלמים, נוצרים פרוטסטנטים וקתולים. הדתות האחרות – כולל זו היהודית – נחשבות בלתי חוקיות וסובלות גורל דומה לזה של קהילות המחתרות. בהנאן כנסיות קתוליות ופרוטסטנטיות רבות נאלצו לסגור ולאסור כניסה לצעירים מתחת לגיל 18.

לקהילה היהודית בקייפנג היסטוריה מהמאה העשירית, אז הגיעו יהודים מפרס לסין. בית הכנסת הראשון בקייפנג הוקם בשנת 1163.
לאחר מספר אירועים לאורך מאות שנים, הצליחה הקהילה בשנים האחרונות ליצור קשרים עם העולם היהודי ויצרה מרכז קטן של תרבות יהודית. ישנם נדיבים המוכנים לתמוך בשחזור בית הכנסת. אבל, מאז פברואר, פרויקט זה נחסם.
לפרטים נוספים בנושא

CCP is Silencing Tiny Community of Kaifeng Jews

יש לי להבהיר, שבגלל נישואי תערובת כבדים – רובם, אולי כל הקבוצה הסינית הזו תצטרך להתגייר כדי להחזיר את מעמדם ההלכתי הרשמי כיהודים. אך ממשלת סין אינה מאפשרת להם להתגייר!

ברכת המינים

3 פעמים ביום בברכת ה -12 של תפילת העמידה יהודים מתפללים הברכה נגד המינים, הכולל אתאיסטים. בגלל הצנזורה הכבדה היהודים בארצות אשכנז נאלצו להסיר את המילה “מינים” מסידור התפילה. יהודים ספרדים ממשיכים להתפלל במפורש נגד המינים.

הרמב”ם במשנה תורה הלכות תשובה פרק ג קבע:

https://www.sefaria.org.il/Mishneh_Torah%2C_Repentance.3.7?lang=bi&with=all&lang2=en

חֲמִשָּׁה הֵן הַנִּקְרָאִים מִינִים. הָאוֹמֵר שֶׁאֵין שָׁם אֱלוֹהַּ וְאֵין לָעוֹלָם מַנְהִיג. וְהָאוֹמֵר שֶׁיֵּשׁ שָׁם מַנְהִיג אֲבָל הֵן שְׁנַיִם אוֹ יוֹתֵר. וְהָאוֹמֵר שֶׁיֵּשׁ שָׁם רִבּוֹן אֶחָד אֲבָל שֶׁהוּא גּוּף וּבַעַל תְּמוּנָה. וְכֵן הָאוֹמֵר שֶׁאֵינוֹ לְבַדּוֹ הָרִאשׁוֹן וְצוּר לַכּל. וְכֵן הָעוֹבֵד כּוֹכָב אוֹ מַזָּל וְזוּלָתוֹ כְּדֵי לִהְיוֹת מֵלִיץ בֵּינוֹ וּבֵין רִבּוֹן הָעוֹלָמִים. כָּל אֶחָד מֵחֲמִשָּׁה אֵלּוּ הוּא מִין:

בסיום קריאת מגילת אסתר אנו מבהירים לכל, עמדתנו כלפי הרשעים

אָרוּר הָמָן אֲשֶׁר בִּקֵשׁ לאַבְּדִי. בָּרוּךְ מָרְדְּכַי הַיְּהוּדִי.
אֲרוּרָה זֶרֶשׁ אֵשֶׁת מַפְחִידִי. בְּרוּכָה אֶסְתֵּר [מְגִנָּה] בַּעֲדִי.
אֲרוּרִים כָּל הָרְשָׁעִים. בְּרוּכִים כָּל הַצַּדִּיקִים.

ההצהרה ארורים כל הרשעים היא ככל הנראה גירסא חדשה כדי לעבור את הצנזורה. עיין טקסטים מדויקים של השו”ע או”ח סימן תר”ץ סעיף ט”ז שנכתבו לפני הצנזורה ותבינו שזה ודאי כולל את הסינים האתאיסטים.

אנטונינוס הרג את השומרי ראש שלו שהיו מינים, ורבי יהודה הנשיא שתק

חיל עם חרבתלמוד מסכת עבודה זרה דף י, עמוד ב

עם פירוש הרב שטיינזלץ

ועוד מסופר על אנטונינוס: הוה ליה ההיא נקרתא דהוה עיילא מביתיה [היתה לו מערה מתחת לאדמה שהיתה נכנסת מובילה מביתו] לבית רבי, כל יומא הוה מייתי תרי עבדי [כל יום היה מביא אנטונינוס שני עבדים] שישרתוהו, חד קטליה אבבא דבי רבי וחד קטליה אבבא דביתיה [אחד היה הורג אותו על פתחו של בית רבי, ואחד היה הורג אותו על הפתח של ביתו שלו], כדי שלא יישאר אדם היודע שהלך מביתו לבית רבי. אמר ליה [לו] לרבי: בעידנא דאתינא לא נשכח גבר קמך [בזמן שאני בא אליך אל יימצא איש לפניך].

יומא חד אשכחיה [יום אחד מצאו] אנטונינוס את ר’ חנינא בר חמא דהוה יתיב [שהיה יושב שם]. אמר לרבי: לא אמינא לך, בעידנא דאתינא לא נשכח גבר קמך [האם לא אמרתי לך שבזמן שאני בא לא יימצא אדם לפניך]? אמר ליה [לו] רבי: לית דין בר איניש [אין זה בן אדם] כלומר, הרי הוא כמלאך, ואין אתה צריך לחשוש ממנו כלל. אמר ליה [לו] אנטונינוס לר’ חנינא: אימא ליה לההוא עבדא דגני אבבא דקאים וליתי [אמור לו לאותו עבד שישן על הפתח שיקום ויבוא].

אזל [הלך] ר’ חנינא בר חמא, אשכחיה דהוה קטיל [מצא אותו שהיה הרוג], אמר: היכי אעביד [איך אעשה]? אי איזיל ואימא ליה דקטיל [אם אלך ואומר לו שהוא הרוג], הרי אין משיבין על הקלקלה כלומר, אין משיבים דבר של קלקלה וגנאי. אשבקיה ואיזיל [אם אעזבנו ואלך], קא מזלזלינן במלכותא [נמצא שאנו מזלזלים במלכות] ואין ממלאים הפקודה. בעא רחמי עליה ואחייה ושדריה [ביקש רחמים עליו והחייהו ושלחו לאנטונינוס]. אמר אנטונינוס לרבי: ידענא, זוטי דאית בכו [יודע אני, שהקטן שבכם] מחיה מתים, מיהו בעידנא דאתינא לא נשכח איניש קמך [בכל זאת, בזמן שאני בא אל יימצא אדם לפניך], אפילו אדם גדול כר’ חנינא.

הסבה שרבי יהודה הנשיא שתק לפי תוספות

בעלי התוספות שם, הביא 2 אפשריות להסביר מדוע רבי (רבי יהודה הנשיא) שתק. לפי הפירוש השני בגלל שאנטונינוס היה בורר את המינים והמסורות.

ראה, כי בעלי התוספות לא התרשמו מן התירוץ שלא “מגיע להם” כי השומרים היו בעלי השכלה דתית לקויה.

כשמדובר בסוגיית אתאיזם, נראה כי גם הרמב”ם לא קבל את התירוץ “שלא מגיע להם” כי היה להם חינוך דתי לקוי. ראה רמב”ם הלכות מלכים  פרק י הלכה א, ומורה נבוכים כרך א, פרק לו

גוג ומגוג שבעתיד יפלשו לישראל לפני תבוסתם ע”י נסים על פי יחזקאל  פרקים ל”ח ו -ל”ט, עתידים להיות נגד ה’ ונגד משיחו

התלמוד, מסכת עבודה זרה דף ג עמוד ב, מסביר בהתבסס על  תהילים פרק ב פסוק ב,  שהאויבים בעתיד, גוג ומגוג יהיו אנטי-ה’ ואנטי-משיחו ויגרום לאנשים להסיר את התפילין שלהם מראשיהם ומזרועותיהם.

יהודים מסין עם תפילין

אינני יודע איזו מדינה תוביל את קואליציית גוג ומגוג של הפולשים לארץ ישראל, אך כפי שנדמה כעת, די סביר שהאתאיסטים הסינים יספקו חלק מהחיילים אבל אם גוג ומגוג יהיו בעתיד הרחוק אולי החיילים יבואו ממקום אחר. שהרי המלבי”ם (על ישעיהו פרק יא)  קבע (ע”פ התלמוד) שסנחריב והחיילים שלו היו יכולים להיות גוג ומגוג. וז”ל:

הנה אפשריות הגאולה עפ”י זכות המעשים והתשובה התחילה תיכף מימי חזקיהו. ועל הכונה הזאת אמרו בפרק חלק (שם צד א) שבקש ה’ לעשות את חזקיהו משיח ואת סנחריב גוג ומגוג רק שגרם איזה חטא, ע”ש. כונתם שאם היו זוכים היה חזקיהו עצמו הגואל הכללי, וכל היעודים העתידים היו מתקיימים בימיו, ואחר שלא זכו אז, הדבר תלוי ועומד על אפשריותו עד בוא זמן המוגבל שאז יגאלו בהכרח.

שמות פרק טו פסוק כו

וַיֹּאמֶר֩ אִם־שָׁמ֨וֹעַ תִּשְׁמַ֜ע לְק֣וֹל׀ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֗יךָ וְהַיָּשָׁ֤ר בְּעֵינָיו֙ תַּעֲשֶׂ֔ה וְהַֽאֲזַנְתָּ֙ לְמִצְוֹתָ֔יו וְשָׁמַרְתָּ֖ כָּל־ חֻקָּ֑יו כָּֽל־הַמַּֽחֲלָ֫ה אֲשֶׁר־שַׂ֤מְתִּי בְמִצְרַ֙יִם֙ לֹא־אָשִׂ֣ים עָלֶ֔יךָ כִּ֪י אֲנִ֥י יְקֹוָ֖ק רֹפְאֶֽךָ:

ידיעת ההגדרות הנכונות מי הוא אדם טוב ומי לא, יעזור להזיז אותנו קדימה לברכת הפסוק, “כָּֽל־הַמַּֽחֲלָ֫ה אֲשֶׁר־שַׂ֤מְתִּי בְמִצְרַ֙יִם֙ לֹא־אָשִׂ֣ים עָלֶ֔יךָ כִּ֪י אֲנִ֥י יְקֹוָ֖ק רֹפְאֶֽךָ”.

אבל גם כאשר מדובר בגויים עובדי עבודת אלילים, היהודים כפופים להלכות דרכי שלום ככתוב בתלמוד, מסכת גיטין סא,א.

גיטין סא,א עם ביאור הרב שטיינזלץ

עוד שנינו במשנה: אין ממחין ביד עניי גוים שלא יטלו בלקט בשכחה ובפאה, מפני דרכי שלום. כיוצא בזה תנו רבנן [שנו חכמים]: מפרנסים עניי גוים עם עניי ישראל, ומבקרין חולי גוים עם חולי ישראל, וקוברין מתי גוים עם מתי ישראל, וכל אלה עושים מפני דרכי שלום.

 

האם דיני דרכי שלום תמיד חלים או לא תמיד?
האם ההלכה מבחינה בין מתנגדים אידיאולוגיים לאויבים פעילים?
אלה הן שאלות הוגנות אך זה מעבר לתחום של מאמר זה.