קטע מתוך פתרון בעיות יסוד בתכלת
אתייחס באופן עקרוני לשאלה, האם ניתן לחדש את מצוות תכלת או מצוות אחרות ללא מסורת.
בשו”ת מהרי”ל החדשות לאורח חיים סימן ה’ כתוב שניתן לחדש את מצות התכלת ע”פ הסמנים שיש בדג החלזון. משמע, שאין צורך במסורת.
וגם באופן כללי אני רוצה להביא ראיות שחייבים לחדש מצוות הדומות למצות תכלת, אע”פ שאין מסורת איש מפי איש.
בשו”ת שבות יעקב חלק א סימן לו ד”ה על דבר, כתוב:
“על דבר שחדשי’ מקרוב באו ומצאו נגבין ההדסי’ שנמצא בגנים פה פראג מין הדסים לחים עם שלשה עלים בדד /בבד/ אחד לצאת בהם ידי הדס למצוה מן המובחר שהם עדיין לחים גמורין שאינם נפרכין בצפורן או יש לפקפק בה אולי הם מורכבים עם מין אילן אחר וצריכין דווקא לצאת עם אלו ההדסים כמו שנהגו אבותינו מימות עולם שמביאין מארץ מרחק וסומכין על דעת הראב”ד והסכמ’ הפוסקין דכל שלא נתלבנו ועדיין הם ירוקין יוצאין בה והובא לידי מאלו ההדסים החדשים להורות להם הלכה למעשה לעניין ההדסים אשר במצולת ים התלמוד והפוסקים:”
מסקנת השבות יעקב היתה:
“אף דיש מקום לחלק מ”מ מה לנו להכניס בשום ספק וס”ס אפי’ מן האלף ולשנו’ מנהג אבותינו וכן שמעתי מאמ”ו ה”ה מוהר”י נר”ו כי כבר הי’ לעולמי’ שגם בימי מו”ח הגאון מהר”ש זצ”ל היה חכם אחד דן לפניו על הדסים כאלו אם יוצאין בו ולא רצה להתיר למעשה ולשנות מנהג אבותינו ודאי אם היה שעת הדחק שלא נמצא ההדסים הנהוגים או /אז/ אפשר להתיר ולסמוך על הדסים כאלו אבל כשנמצאים ההדסים הירוקים שנהגו בו אבותינו אין לנו להוסיף על דבריהם”. ונגד החכם צבי שהתיר לכתחילה, הוא כתב: “ואין זה רק רמות רוחא הוא דנקיטא ליה וגס לבו בהוראה כי אל תטוש תורת אמך שאל אביך ויגדך זקנך ויאמר לך כנ”ל ה”ק יעקב”.
החכם צבי
החכם צבי גורס הפוך. לא רק שהתיר את השימוש בהדסים בלי מסורת אלא הטיל חיוב להשתמש בהם. וז”ל :” לא די שהם מצווה מן המובחר אלא שאני אומר שכל שיש בעירו מן ההדסים הללו ויכול לקנותם אפי’ בדמים יקרי’ מחוייב הוא לקנותם כדין האתרוג ושאר המינים ואסור לו לברך על אותן ההדסים שוטים הבאים מאיטליא ומהרא”י ומהרי”ק מודים בזה ואין אדם חולק בדבר ולא נאמרו הדברי’ שבפסקי מהרא”י ומהרי”ק אלא במקום וזמן שא”א למצא מאלו הכשרים”. (שו”ת חכם צבי סימן קסא ד”ה תשובה בעל)
פסק המשנה ברורה
להלכה, המשנה ברורה סימן תרמח ס”ק סה פסק:
” ולענין הדסים אם יודע שהם מורכבים אין ליטול אותם דפסולים הם כמו אתרוגים אך בסתמא משמע מאחרונים שאין לחוש דסתמא אינן מורכבים (עיין בפמ”ג בסי’ תרמ”ט אות י”א) ומה שרצה השבות יעקב לפסול אותן הגדלים בגנות השרים מפני חשש מורכבים חלקו עליו החכם צבי והפנים מאירות ועיין בבכורי יעקב שכתב שכן פשט המנהג להכשירם“.
ויש להדגיש שגם השבות יעקב קבע שעדיף להשתמש בהדסים בלי מסורת, אם אין אחרים . לכן כאשר אין בידינו תכלת של מסורת יש חיוב גם לדעת השבות יעקב להטיל תכלת בלי מסורת, מצד הספק שאולי אנחנו מקיימים את המצווה.