צירוף קראים למנין או לזימון – עמדת הרמב"ם
שו"ת הרמב"ם סימן רסה
שאלה ויורינו בדבר אלה האנשים הנקראים קראים, אם הם באים למושב או לבית מדרש או לבית /הכנסת/ הכניסת ואין באים עמם אלא פחות מעשרה מן הרבנים, המאמינים בתורה שבכתב ושבעל פה, אשר אלה הקראים כופרים בה כפי שזה מפורסם ואינם מאמינים בקבלה, אלא מחזיקים בחיצוניותו של המקרא עם פירושיהם. האם, כשבאים מן הרבנים תשעה אנשים ואינם יכולים להשלים המנין, ישלימו באחד מן הקראין את העשרה להתפלל בציבור או לזולתו מן הענינים, שאין מקיימין מצוותם אלא בעשרה, אם לאו? יבאר לנו באר היטב. וכן אם באו ששה או חמשה רבנים, הישלימו את העשרה באלה הקראים אם לאו? וכן יבאר לנו, המותר באחד מהם הזימון? וכן יבאר לנו מה חייב שליח ציבור שחטא ועבר לפני התיבה במעמדם, כשהם משלימים העשרה, אם זה אסור? וכן יבאר לנו העניינים, שבהם נחלקים הקראים מן הרבנים, ושכרו כפול מן השמים.
התשובה אסור להשלים בהם מנין, לא עשרה ולא שלשה, משום שאינם מודים בחיוב זה (הדבר). והעיקר בזה אומרם בעירוב (א) או ביד מי שאינו מודה בעירוב אינו עירוב. וכל דבר, שמאמינים בחיובו ובחלותו, רשאים אנו להצטרף אליהם בו, וכל מה שאין מאמינים בחיובו ובחלותו, אסורים שיצטרפו בו. וידוע שאינם מאמינים בחיוב הקדושה ולא בחיוב הזימון, ואינם משגיחים במנין עשרה ולא במנין שלשה. ומאחר שאינם מודים בחוקים אלו, אסור לעשות זאת עמהם ולהשלים המנין (ב) בהם, אחרת סומכין בדבר על מי שאינו מאמין בו. ומי שעבר לפני התיבה במעמדם, מתרים בו ומונעין אותו מזה, ותו לא. וכתב משה.
שו"ת הרמב"ם – הערות סימן רסה הערה א
א עירובין ל"א ב' (משנה פ"ג מ"ב) ועי' פי' המשניות עירובין פ"ו מ"ב, וה' עירובין פ"ב הט"ז.
שו"ת הרמב"ם – הערות סימן רסה הערה ב
ב עי' ה' ממרים פ"ג ה"ג ועי' פ"ן תשובה סי' שע"א, ועי' מש"כ אה"ו בבית תלמוד ח"א ע' קצ"ו, עפנשטין ע' מ"ג, פ"ן.
חבר מביא חבר, הפוסט בכתובת: https://60ribo.org.il/minyan/