הבחירות בישראל הן ב -17 באלול. זהו היום שבו יהושע וכלב נהנו ממוות של 10 אנטי-ציונים דתיים
בצירוף מקרים מדהים בהיסטוריה, יש קשר בין מלחמת העולם הראשונה ומלחמת העולם השנייה לבין גורלם של המרגלים התנ"כיים שמשה שלח במשימת ריגול לרגל את ארץ ישראל למען הגשמת המצווה לכבוש את ארץ ישראל. מצווה זו על פי התוספת של הרמב"ן לספר המצוות עדיין קיימת עד עצם היום הזה (אם כי הגר"א אמר לחסידיו כי טקטיקות שונות כגון רכישת קרקעות, פיתוח חקלאי יהודי והקמת התנחלויות חדשות בישראל יהיו הדגש כדי להגיע ליעד של כיבוש מוצלח לעומת הטקטיקה הצבאית של יהושע).
יש פרשנים שמוסיפים כי מלבד קבלת מידע צבאי בעל ערך המטרה השנייה של משה כששלח את המרגלים לריגול היתה לספק דו"ח חיובי על ארץ ישראל כדי לעודד את האומה לרצות להיכנס לארץ, למרות הסיכונים.
מה הקשר בין מלחמת העולם הראשונה ומלחמת העולם השנייה לבין גורלם של המרגלים התנ"כיים?
גרמניה הכריזה מלחמה במלחמת העולם הראשונה בתאריך ה -9 לאב, 5674 = שבת, 1 באוגוסט 1914
גרמניה החלה את מלחמת העולם השנייה בתאריך ה -17 באלול, 5699 = יום שישי, 1 בספטמבר 1939
תאריכים בחטא המרגלים
לפי חז"ל ב-ט 'באב קיבלו בני ישראל את הדבה הרעה על ארץ ישראל, מ-10 המרגלים האנטי-ציונים ששלח משה ודחו את התיאור החיובי של ארץ ישראל משני המרגלים הצדיקים, כלומר יהושע וכלב.
על פי המסורת היהודית ביום י"ז באלול (שו"ע, או"ח, תקפ"א,ב), 10 המרגלים האנטי-ציונים הדתיים שהפיצו דבה רעה על ארץ ישראל מתו במגפה. הסימפטומים של המגפה היו מדה כנגד מדה לדבת הרעה שהוציאו כמבואר במדבר יד, לז עם פירוש רש"י.
יהושע וכלב שהביאו תיאור חיובי על ארץ ישראל דווקא נהנו ממגיפה זו.
בבמדבר יד,לח, הפסוק קובע: "וִיהוֹשֻׁ֣עַ בִּן־נ֔וּן וְכָלֵ֖ב בֶּן־יְפֻנֶּ֑ה חָיוּ֙ מִן־הָאֲנָשִׁ֣ים הָהֵ֔ם הַֽהֹלְכִ֖ים לָת֥וּר אֶת־הָאָֽרֶץ". העיר רש"י.
(לח) "ויהושע וכלב חיו וגו' – מה תלמוד לומר חיו מן האנשים ההם, אלא מלמד שנטלו חלקם של מרגלים בארץ וקמו תחתיהם לחיים" (ראה גם תלמוד בבא בתרא קי"ח, עמוד ב, המאשר את הרעיון הזה).
בבחירות הקודמות בזבזו מפלגות הימין `כ~שש מושבות בכנסת, בשל החלטות לא נבונות של כמה מהמנהיגים הפוליטיים. התקווה שלי היא שבבחירות הקרובות ב -17 לאלול שהמנהיגים הפוליטיים לא יטעו פעמיים, והמצב הכלכלי של הציונות הדתית והחרדית בארץ ישראל יתקדם מאד לטובה כתוצאה מאירועי ה -17 לאלול.
נספח – קטע מקול התור פרק א
ט) [ד] חזקה וכיבוש בקץ המגולה. אתחלתא דגאולה של ימינו היינו, האתחלתא האחרונה שבדור אחרון,53 בכל הפעולות שלה צריכין להיות בשתי הטוריות, בטוריא דעזרא ונחמיה ובטוריא דיהושע. על הפסוק וירשתם אותה וישבתם בה. אומר רבנו הגר"א (אדרת אליהו דברים י"א) "בזכות שתרשו אותה תשבו בה, ובמה תירשוה בחזקה". וחזקה היינו בנין ונטיעה כדין חזקת קרקע בכללות54 וזאת בטוריא דעזרא ונחמיה. ולעת הצורך גם בחזקה (החי"ת בקמץ) וזאת בטוריא דיהושע. רמז נפלא הראה לנו רבנו על זה כי "עזרא נחמיה" בחושבנא "יהושע". יהושע הוא מצאצאי אפרים בן יוסף והוא הנלחם בעמלק. עמלק במילוי עי"ן מ"מ למ"ד קו"ת בגימטריא "סטרא אתרא" (ת"פ) תפקידו של יהושע בן נון צ"א הלחם בעמלק. ויהושע משיח בן יוסף, והוא משיב"י מלחמה שערה היינו בשערי ירושלם אפתחא דקרתא55 אשר כאן מרכז מלחמתו בעשו וכאמור "שמה שבר רשפי קשת" וכו', ביעודו של מב"י שבפסוק הקודם, ויהי בשלם סוכו ומעונתו בציון. ובזה ראה רבנו את יעודו ורמז לשמו "בשלם סוכו ומעונתו בציון" עולה בחשבון ג' דורותיו של רבנו כזה "אליהו בן שלמה זלמן בן ישכר דוב" (מבואר להלן פרק ג'). הדברים האלה מבטיחים לנו שבמלחמתנו בעמלק מכל הבחינות תהא סכתנו שלמה בסע"ד. וכוונת רבנו תירשוה בחזקה הוא ענין קץ המגולה שבדברי חז"ל (סנהדרין צ"ח מגילה י"ז) על הפסוק, ואתם הרי ישראל ענפיהם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל וכו' אשר זאת היתה שאיפתו הנמרצה של רבנו הגר"א. וכלל גדול עפ"י רבנו שכל הפעולות בדרכי האתחלתא צריכות להיות כמו בימי עזרא ונחמיה כמו בימי כורש ורבנו כותב מפורש שקבוץ גליות תלוי בזכות קיום המצוות התלויות בארץ. והכוונה השניה "תירשוה בחזקה" שבדברי רבנו (החי"ת בקמץ כדלעיל) היא למאן דאמר (קדושין כ"ו) עפ"י הפסוק: ושבו בעריכם אשר תפסתם, ותכלית עבודתנו בקבוץ גליות היא מלחמה לה' בעמלק שזאת היתה תפקידו העיקרי של יהושע בטוריא דמב"י מלחמה בעמלק מכל הבחינות נגד כל אויבי ישראל ונגד ארמילוס שר הערב דב, להעביר רוח הטומאה מן הארץ ולהעלות כנסת ישראל ושכינתא-תתאה מעפרא ופתיחת המערכה נגד מלחמת גוג ומגוג בגאולה הראשונה לקראת בא משיח צדקנו – משיח בן דוד ב"ב. ועיקרי הפעולות הם בנין ירושלם וקבוץ גליות וקיום מצוות התלויות בארץ בסוד קץ המגולה וכולם הם ביעודו של רבנו נהורא דמב"י. ולפי הוראותיו הנשגבות במפורש ובדרך רמיזין בסוד צפנת פענ"ח ובסוד מעשה וחשבון ובסוד הגדול והנשגב סוד קול התור לפתיחת קץ המגולה בפועל שזאת היתה בשאיפתו של רבנו הגר"א ותלמידיו. וכן צפון יעודו של רבנו בפסוק "חזה ציון קרית מועדנו" הנאמר על שליחות משיח בן יוסף ובזה ראה גם האריה"ק ז"ל את יעודו כמב"י עפ"י רמיזין ידועין56.
53 דור האחרון, להלן פרק ה' בסעיף המתחיל לכל זמן ועת לכל חפץ, מבאר המחבר כי "דור האחרון" שבפסוק למען תספרו לדור אחרון (תהלים מח, יד) מכוון לתקופה המתחילה משנת ת"ק עד שנת תש"ן לאלף הששי (היינו שש השעות הראשונות המתחילות קאור הבוקר של אלף הששי) (לבאר יותר את הענין).
54 גם בעל "קול ישועה" אבי הר"י ריבלין ז"ל, מזכיר כמה פעמים בפזמוניו ובמאמריו בעתונות תקופתו ע"ד "דור האחרון" בקשר להתקדמות של הרחבת הישוב וקירוב הגאולה לדוגמה במאמרו ב"המגיד" מיום… שנת תרכ"א גליון… שבו מדבר ע"ד… אומר שם "להראות כי זה דור האחרון" [עד כאן הערות מהמו"ל הראשון הרעו"ז ריבלין זצ"ל].
55 מחית עמלק בשערי ירושלים "מחיה זו צריכה להיות בתוך ארץ ישראל… שכל זמן שכחות הטומאה שולטים "בשערי ירושלם" אין רגלי קומת ברוש (נצח והוד לפי ח"ן) יכולות לעמוד בהם, וכך מתעכבת חזרת השכינה לציון ומתאחרת הגאולה… וכחנו היחיד להכריע את שרו של עשו וצבאו… ע"י בנין אהלי יעקב במקום שליטת הטומאה", הובא בספר חזון ציון עמ' 36. "בסביבת ירושלים יש מקום מסויים שבו קיים מרכז מלחמתי של כח הקדושה נגד כח הטומאה… על חומותיך ירושלים הפקדתי שומרים כל היום וכל הלילה. כל הלילה היינו גם בזמן הגלות, הפקדתי שומרים אלה שני המשיחים. עפ"י רבנו הגר"א (בספר יהל-אור פרשת שלח), מקומו של משיח בן דוד הוא בפנים החומה, ומקומו של משיח בן יוסף הוא מחוץ לחומת ירושלים ןבלשון זו: 'וכן משיח בן דוד ברא דלאה יהיה בגו ירושלים ומשיח בן יוסף ברא דרחל לבר מירושלים'], השואפים ועתידים להתאחד בקץ הגאולה. משיח בן יוסף אשר על ידו קיבוץ גלויות ובנין ירושלים עומד על יד שער העיר, הנקרא בחז"ל "פתחא דקרתא" [בגמרא סנהדרין דף צ"ח] שעל קו הביניים שבין שטח החומות לבין שטח השערים המערבי", המגיד דורש ציון, עמ' 98-97, וראה עניין זה בהרחבה שם.
56 על חזה ציון, ראה להלן פרק ב, אות מח.
חבר מביא חבר הפוסט בכתובת
https://60ribo.org.il/17elul/