זכותו של חירם: שהוא תרם תרומה גדולה לטובת בית המקדש
הלכה כג
שבעה נכנסו בחייהם לגן עדן, אלו הן, סרח בת אשר, ובתיה בת פרעה, חירם מלך צור, עבד מלך הכושי, אליעזר עבד אברהם, ובן בנו של ר' יהודה הנשיא, ויעבץ, ויש אומרים אף ר' יהושע בן לוי.
סרח, דכתיב בה, אנכי שלומי אמוני ישראל, אני שהשלמתי מנין הנכנסים לגן עדן….חירם מלך צור, משום מאי זכה, משום שעשה משכן, כמו שעשאו משה, דכתיב ואת כל הכלים האהל אשר עשה חירם למלך שלמה בית י"י, מאי אהל, זה אהל מועד.ילקוט שמעוני יחזקאל רמז שסז+כח+ יען (כי) גבה לבך ותאמר אל אני מושב אלהים ישבתי, אמר לו הקדוש ברוך הוא לחירם אתה עושה עצמך אלוה, הנה חכם אתה מדניאל?! נבוכדנאצר רצה לקרב לו זבח ניחוח ומנחה ולא רצה, ואתה עושה עצמך אלוה, מה היה סופו? על ארץ השלכתיך (כתוב ברמז רל"ט). חירם מלך צר היה גאה ומתגאה עד מאד, מה עשה? נכנס לים ועשה לו ארבעים עמודים של ברזל מרובעים ארוכים שיעורם שוה והעמידם זה כנגד זה, ועשה שבעה רקיעים וכסא וחיות ורעמים וזיקים וברקים. "הרקיע הראשון" עשה של זכוכית ת"ק אמה על ת"ק אמה ועשה בו חמה ולבנה וכוכבים. "הרקיע השני" עשה של ברזל אלף אמה על אלף אמה וסילון של מים מפריש בין ראשון לשני. "השלישי" של ברזל, אלף ות"ק אמה על אלף ות"ק אמה, וסילון של מים מפריש בין שני לשלישי, ואבנים מגולגלות עשה ברקיע – של ברזל, שהיו מתבקעים אלו עם אלו ונשמעים כמו רעמים. "הרקיע הרביעי" עשה של עופרת, שני אלפים אמה על שני אלפים אמה, וסילון של מים מפריש בין שלישי לרביעי. "הרקיע החמישי" של נחשת, ועשאו שני אלפים ות"ק אמה על שני אלפים ות"ק אמה, וסילון של מים מפריש בין רביעי לחמישי. "הרקיע הששי" של כסף שלשה אלפים אמה על שלשה אלפים אמה, וסילון של מים מפריש בין חמישי לששי. "הרקיע השביעי" של זהב, שלשה אלפים ות"ק אמה על שלשה אלפים ות"ק אמה, וקבע בו אבנים טובות ומרגליות אמה על אמה והיה מראה מכאן ומכאן, מכאן נעשים ברקים ומכאן נעשים זיקים, והיה מזדעזע עצמו ואותם האבנים מתבקעות אלו עם אלו ונשמעים הרעמים, אמר הקדוש ברוך הוא ליחזקאל בן אדם, אמור לחירם מלך צר מה אתה מתגאה? ילוד אשה אתה, אמר לפניו רבש"ע, היאך אני הולך אצלו והוא תלוי באויר? באותה שעה הביא הקדוש ברוך הוא רוח בציצת ראשו והעלהו אצל חירם, כיון שראה חירם ליחזקאל נבהל ונזדעזע, א"ל מי העלך לכאן, א"ל הקדוש ברוך הוא, כך צוני. לך אמור לו למה אתה מתגאה? ילוד אשה אתה, א"ל ילוד אשה אני, אלא שאני חי וקיים לעולם, מה הקדוש ברוך הוא מושבו בלב ימים – אף אני מושבי בלב ימים, מה הקדוש ברוך הוא בשבעה רקיעים – אף אני כן, ולא עוד אלא כמה מלכים מתו ואני קיים, וכן אחד ועשרים מלכים ממלכי בית דוד, ואחד ועשרים ממלכי ישראל, וחמשים נביאים, ועשרה כהנים גדולים, קברתי כלם ואני חי הרי אל אני, אני מושב אלהים ישבתי בלב ימים, אמר לו יחזקאל והרי עמדו גדולים ממך ולא עשו כמעשיך. למה היה חירם דומה? לעבד שעשה לבוש לאדונו, כל זמן שהיה הלבוש על אדונו העבד רואה והיה מתגאה עשיתי זה הלבוש לאדוני, אמר האדון אני קורע הלבוש ולא יהיה העבד מתגאה עלי – כך חירם היה מתגאה על ידי ששלח ארזים לבית המקדש, אמר הקדוש ברוך הוא הריני מחריב את ביתי שלא יהיה חירם מתגאה עלי, שנאמר פתח לבנון דלתיך ותאכל אש בארזיך, ומה היה סופו? הביא הקדוש ברוך הוא עליו נבוכדנאצר ובעל את אמו בפניו, והורידו מכסאו, והיה חותך בשרו כשתי אצבעות בכל יום, ומטבילם בחומץ ומאכילן, עד שמת מיתה משונה, ואותן הפלטין מה נעשה בהם? קרע הקדוש ברוך הוא את הארץ וגנזם לצדיקים לעתיד לבא:
שלשה עשר הם שלא טעמו טעם מיתה, אלו הם חנוך, ואליעזר עבד אברהם, ומתושלח, וחירם מלך צור, ועבד מלך הכושי, ובתיה בת פרעה, וסרח בת אשר, ושלשה בני קרח, ואליהו ז"ל, ומשיח, ור' יהושע בן לוי. תשעה נכנסו בחיים לגן עדן חנוך, אליהו ז"ל, ומשיח, ואליעזר, ועבד מלך הכושי, וחירם מלך צור, ויעבץ בן בנו של ר' יהודה הנשיא, וסרח בת אשר, ובתיה בת פרעה, ויש אומרים הוצא חירם והכנס תחתיו ר' יהושע בן לוי:
ואני משווה אותם לאנשי סיחון שאמרו עליהם שירה
תלמוד בבלי מסכת ברכות דף נד עמוד ב עם פירוש "חברותא"
כי הוו קא חלפי בני ישראל דרך עמק נחל ארנון, אתו אמוראי עבדי להון נקירותא [מערות] בהרים שלצדי הנחל, וטשו [התחבאו] בהון. אמרי: כי חלפי ישראל הכא, נצא מהמערות שהם בגובה ההר, ונקטלינון! ולא הוו ידעי דארון הוה מסגי [הולך] קמייהו דישראל, והוה ממיך להו טורי מקמייהו [משפיל את ההרים שלפניהם, כדי ליישר להם את הדרך], כיון דאתא ארון להרי ארנון, אדבקו טורי בהדי הדדי ונכנסו הבליטות שבהר זה לתוך המערות שבהר שכנגדו, וקטלינון לאמוריים שנחבאו בהן, ונחת דמייהו לנחלי ארנון. כי אתו המצורעים "את" ו"הב" למקום הנחל, שחזר למצבו הקודם אחר שמחנה ישראל עבר מעליו, חזו דמא דקא נפיק מביני טורי, אתו ואמרי להו לישראל, ואמרו ישראל שירה, היינו דכתיב [שם טו] "ואשד [שפך] הנחלים אשר נטה לשבת ער, ונשען לגבול מואב", ודרשוהו שנסוב על שפך דם האמוריים שנגרם על ידי שההר שבצד האמוריים נטה ממקומו אל ההר שבצד מואב.
וראיה לעמדתי מדברי האור החיים על במדבר לג פסוקים נב עד נו ומדברי האור החיים לדברים לג, כח, עיין שם
נספח: פרופ' מרדכי קידר עונה על השאלה: פרשנות | מה באמת קרה בנמל ביירות?
https://www.20il.co.il/%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%A0%D7%95%D7%AA-%D7%9E%D7%94-%D7%91%D7%90%D7%9E%D7%AA-%D7%A7%D7%A8%D7%94-%D7%91%D7%A0%D7%9E%D7%9C-%D7%91%D7%99%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%AA/
אני מאמין שחומרי נפץ, תחמושת ודלק טילים, אוחסנו על ידי חיזבאללה במחסן הזה לאחר שנשלחו מאיראן, מכמה סיבות:
1. הייתה סדרה של לפחות שלושה פיצוצים, שלכל אחד מהם הייתה תוצאה שונה. הראשון יצר עשן אפור שנשאר מספר דקות. השני, עשן אדום שנשאר גם מספר דקות, בעוד השלישי, יצר ענן פטריות לבן שהתפוגג תוך שניות. הדבר מעיד על לפחות שלושה חומרים שונים שהיו מאוחסנים במחסן הזה.
2. מי שמכיר איך פועל נמל, יודע שהשורה הראשונה של המחסנים, הקרובים ביותר למים, משמשים לאחסון לטווח קצר. מטען שנועד לאחסון לטווח ארוך מועבר למחסנים שנמצאים רחוק יותר מהמים.
3. כל מי ששולח מטען רגיש ולא רוצה שיראו אותו, ושאף אחד לא יצלם אותו, מנסה להסתיר אותו הכי קרוב למים, במחסן הקרוב ביותר, וזה המחסן שהתפוצץ.
4. נמל ביירות החליף את שדה התעופה בדמשק כיעד לחיזבאללה לייבוא תחמושת וחומרי נפץ מאיראן. הדבר קרה לאחר שישראל, על פי מקורות זרים, תקפה את המחסנים בשדה התעופה בדמשק מספר פעמים. כלומר מה שהיה מגיע לנמל התעופה בדמשק הובא כעת לנמל של ביירות בספינה.
5. מה שכנראה קרה ב 4 באוגוסט זה פיצוץ של חומרים נדיפים ודליקים, שאוחסנו בצורה לא נכונה על ידי חיזבאללה במחסן מתכת ולא ממוזג, כשהטמפרטורות גבוהות ביותר. אדי דלק של טילים התאדו ממיכל, וכשהם נגעו בקיר החם או בתקרה, הם הציתו ויצרו תגובת שרשרת שגרמה לשלושת הפיצוצים.
6. פחות משעה אחרי הפיצוצים, חיזבאללה הודיעו כי החומר המפוצץ חנקתי. חיזבאללה היה הראשון לדווח על כך מסיבה פשוטה. חיזבאללה חיפש דרך להסתיר את רשלנותו ולבסס גרסה הרשמית, כי אף אחד בממשלה לא יעז לסתור אותם.
7. לדעתי מעט מאוד אנשים בלבנון ′קונים′ את הסיפור החנקתי. אני חושב שהאיראנים וחבריהם בחיזבאללה, רואים את נסראללה כאחראי באופן אישי לאסון הזה. לא אתפלא לשמוע שהוא סבל מ 'התקף לב' ובכך סיים את תפקידו כמזכ"ל חיזבאללה. אולי אפילו 'התקף הלב' יהיה קטלני.
מהומות בלבנון: "נסראללה שטן, כלב איראני וכלבלב היהודים"
https://www.makorrishon.co.il/news/254479/
למרות התנערותו של נסראללה, מבחינת אזרחי לבנון ארגון חיזבאללה והעומד בראשו הם האחראים לפיצוץ שגבה את חייהם של למעלה מ-150 וגרם לפציעתם של 6000 בני אדם. רבבות מפגינים ברחבי לבנון דורשים להזיז את ראשי המדינה מכיסאם, ולנטרל את ארגון הטרור