דת הדרוזים – דת של מינים?

פורסם ב: לא מוגדר | 0
Rambamרמב"ם הלכות תשובה פרק ג הלכה ז
הלכה ז
חמשה הן הנקראים מינים: האומר שאין שם אלוה ואין לעולם מנהיג, והאומר שיש שם מנהיג אבל הן שנים או יותר, והאומר שיש שם רבון אחד אבל שהוא גוף ובעל תמונה, וכן האומר שאינו לבדו הראשון וצור לכל, וכן העובד כוכב או מזל וזולתו כדי להיות מליץ בינו ובין רבון העולמים כל אחד מחמשה אלו הוא מין. +/השגת הראב"ד/ והאומר שיש שם רבון אחד אלא שהוא גוף ובעל תמונה. א"א ולמה קרא לזה מין וכמה גדולים וטובים ממנו הלכו בזו המחשבה לפי מה שראו במקראות ויותר ממה שראו בדברי האגדות המשבשות את הדעות. /השגת הראב"ד/ וכן האומר שאינו לבדו הראשון. א"א כאותו שאמר אלהיכם צייר גדול היה אלא שמצא לו סמנים גדולים תהו ובהו חושך ומים ורוח ובהם עשה מה שעשה.+

קטע מתורגם לעברית על ידי בינה מלאכותית ממאמר  Christianity and Druze  בויקיפדיה https://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_and_Druze

הדת הדרוזית נפרדה עוד יותר מהאסמאעיליה עם התפתחותה של תיאולוגיה ייחודית לה, ולבסוף התרחקה לחלוטין הן מהאסמאעיליה והן מהאסלאם. בין עיקרי אמונתה נמצא האמונה כי האמאם אל-חאכם באמר אללה היה התגלמותו של אלוהים באדם.
חמזה אבן עלי אבן אחמד נחשב למייסד הדת הדרוזית ולכותב העיקרי של כתבי הקודש הדרוזיים. הוא הכריז שאלוהים הפך לבשר ודם, נטל על עצמו טבע אנושי, והיה לאדם בדמותו של אל-חאכם באמר אללה.

ההיסטוריון דייוויד ר. וו. ברייר מגדיר את הדרוזים כ"גולות" של האסמאעיליה, בשל הגזמה בפולחן הח'ליף אל-חאכם באמר אללה ויחסו לו אלוהות. הוא גם מגדיר את הדת הדרוזית כדת שסטתה מהאסלאם. הוא הוסיף כי כתוצאה מהסטייה הזו, "האמונה הדרוזית שונה מהאסלאם כפי שהאסלאם שונה מהנצרות או כפי שהנצרות שונה מהיהדות".

ציטטתי מתוך הערך בויקיפדיה בהסתמך על התקדים הבא:

בספרי דברים פרשת שופטים פיסקא קע כתוב: "לא תלמד לעשות כתועבות הגוים ההם יכול אי אתה רשיי ללמוד להורות ולהבין תלמוד לומר לעשות, לעשות אי אתה למד אבל אתה למד להורות".

בהתבסס על תוספות וספר מצוות הקצר של "החפץ חיים", אין לנו חובה מוסרית להציל מינים ואין לנו חובה מוסרית להציל גוים עובדי עבודה זרה

  • תוספות מסכת עבודה זרה דף י עמוד ב
    דבור המתחיל: חד קטיל אבבא דבי רבי
  • חפץ חיים – ספר המצוות הקצר מצוות לא תעשה מצוה כ
    דבור המתחיל: מצות לא תעשה שלא לחמול על עובדי עבודה זרה.

לכן, אנו תמהים מאוד מדבריהם של הרב הראשי קלמן בר ואחרים המבקשים לקשר את מצוות התורה "לֹ֥א תַעֲמֹ֖ד עַל־דַּ֣ם רֵעֶ֑ךָ" (ויקרא פרשת קדושים פרק יט פסוק טז) כהצדקה להתערבות למען הדרוזים בסוריה.

וכדי לדון לכף זכות אולי לרב קלמן בר יש הגדרה מקלה יותר כיצד להגדיר מיהו "רֵעֶ֑ךָ", אבל עיין בשו"ת אגרות משה יורה דעה חלק ב סימן ז.

יש להעיר, שאנו עושים מעשי חסד מסוימים עם שכנינו הגויים, כפי שכתוב בשולחן ערוך, יורה דעה הלכות עבודת כוכבים סימן קנא סעיף יב

מותר לפרנס ענייהם ולבקר חוליהם ולקבור מתיהם ולהספידן ולנחם אבליהם, משום דרכי שלום.

אך זוהי חובה מוגבלת יותר מהחובה "לֹ֥א תַעֲמֹ֖ד עַל־דַּ֣ם רֵעֶ֑ךָ".