ההודיה על הפריחה – בחודש הגאולה ומדוע משיח נקרא בשם צמח?

פורסם ב: דברי תורה | 0

בס"ד

ברכת האילנות נוהגים להלכה לברך דווקא על אילנות הנותנים פירות, כמו שכתב המשנה ברורה (סימן רכו ס"ק ב) "ואף בפרח דוקא באילני מאכל שמזה הפרח עתיד להתגדל פרי אבל אילני סרק לא [אחרונים]". ואף שבראשונים לא נזכר דבר זה כלל, אמנם כך פסקו להלכה למעשה האחרונים שצריך אילן שנהנים ממנו הנאת אכילה, כמו שאומרים בברכה להנות בהם בני אדם .

ויש לעיין אם אנחנו רוצים להודות על עצים הנותנים פירות, היה הרבה יותר ראוי לברך על עץ הדר מלא פירות עסיסיים המוכנים לאכילה, מדוע הולכים דווקא בראש חודש ניסן, שאז רק מתחיל הפריחה ומודים על פירות שנהנה מהם בעוד כחצי שנה?

נראה לומר שיש כאן לימוד גדול בתחילת חודש הגאולה, ניסן כידוע מסמל את הגאולה, וכדברי חז"ל בניסן נגאלו ובניסן עתידין להיגאל .

הגאולה האחרונה נמשלה ל'צמח' כמו שאומרים בתפילה 'את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח ,'אחד משמותיו של מלך המשיח הוא צמח, כמו שנאמר (ירמיה כג, ה): "והקימותי לדוד צמח צדיק", וכן כתוב (זכריה ג, ח) "כי הנני מביא את עבדי צמח", ועוד שם (ו, יב) "הנה איש צמח שמו ומתחתיו יצמח ובנה את היכל ה" וכך אמרו חז"ל (איכה רבה א, נא) "מה שמו של מלך המשיח ריב"ל אמר צמח' שמו שנאמר הנה איש צמח שמו ומתחתיו יצמח". וכך אנו מתפללים 'את צמח דוד עבדך מהרה תצמיח .'

מדוע משיח נקרא בשם צמח?

מבאר השפתי חיים (רינת חיים על התפילה): בדומה לצמח שאינו גדל בבת אחת, אלא לאט לאט ובשלבים, כך גם ביאת המשיח לא תהיה בבת אחת כמו שאמרו חז"ל…

הנלמד מהאמור שהגאולה לא תהיה פתאומית לגמרי, אלא יהיה תהליך של הגאולה, כי כלל ישראל יצטרכו לצמוח עם הגאולה, היינו לעכל אותה ולהתקדם אתה.

להודות או לבכות

והנה יש שני אסכלות, יש שרואים פריחה של גאולה שמחים ורואים בזה גאולה שלמה, ברור שזו טעות גדולה מאוד וכל עוד לא זכינו ליבנה המקדש וכהנים לעבודתם, כיצד ימלא שחוק פינו.

לעומתם יש שלא רואים במה שקרה שום דבר, לדידם אנחנו עדין בגלות, גלות מסוג חדש, שעדין לא נשמעה. ברור שגם זה לא נראה להתעלם מכל מעשה ה', והפסוק זועק) תהלים פרק קז פסוק מג(

"מִי חָכָם ויְשְִמָר אֵלֶּה ויְתְִבּוֹנְנוּ חַסְדֵי י יְ ".

אז מהי הדרך הנכונה?

זאת למדנו מברכת האילנות, יוצאים אנחנו בחודש ניסן וראים אילן פורח, אין כאן עדין פרי יקח עוד הרבה שלבים עד שיגיע הפרי, אבל פריחה יש כאן, ניסן מלשון ניצן – הַנִּצִָּּנִּים נְִּרְאוּ בָּאֶָרֶץ. יוצאים אנחנו ומשבחים את בורא עולם – שלא חיסר בעולמו כלום!!!

אנחנו מבינים שפריחה זו תביא בסוף פירות נפלאים – להנות בהם בני אדם – ואנחנו לא מחכים עד שנראה את הפירות, מיד בפריחה, מיד בהתחלה, אנחנו יוצאים ומשבחים ומודים לבורא עולם על צמח דוד עבדך שהתחיל לפרוח .

וודאי שאיננו מסתפקים בזה, וכי מי טיפש וחושב שניתן להסתפק בפריחה, ואדרבה אילן שלא עתיד להוציא פירות מהפריחה שלו – לדעת רבים מהפוסקים אין מברכים עליו .

אבל להתרגש, לשבח, להודות, להרגיש שהגאולה התחילה לפרוח, זה אנחנו חייבים – "ֵעֵת הַזִָּּמִּיר

הִּגִּיַעַ  וְקוֹלֹ הַתּוֹרֹ נִּשְַמַע בְאַרְֵצֵנוּ".

כי אדרבה ההכרה בתחילת הישועה היא זו שמצמיחה את הישועה. כך לימד ר' גדליה איזמן זצ"ל משגיח של ישיבת קול תודה, מדוע בחנוכה חוגגים את היום הראשון, הרי היה שמן ליום אחד? משום שכאשר מצאו את הפח הקטן, לא אמרו וכי זוהי ישועה, הרי מה יהיה מחר? אלא שמחו והודו עליה ,וזה בנה כלי לזכות לנס שמונה ימים .

ההודיה על הפריחה והאמונה שמכאן יצמח פרי גדול – היא זו שגורמת להצמיח את צמח דוד עבדך.

זהו הלימוד החשוב של ברכת האילנות, לכן בראש חודש של הגאולה, נלך לגינה נחפש את הפריחה באילנות, ונזכור ההודיה על הפריחה – תצמיח גאולה בב"א!!!.

חודש טוב

 

הכותב – מחבר הספרים    

בית ראובן – המדריך לקנית בית בארץ בקלות ובשמחה.

ונטעתם – מצוות נטיעת אילנות בארץ ישראל.

חיבת הארץ – סיפורים והנהגות מגדולי ישראל.

לכו נרננה – התשובה שהייתה בדרך לארץ .

גדולי ישראל בונים את א"י – 80 פרקים מרתקים .

מתוך עלון מייל של תנועת קדושת ציון