מָקוֹם בַּמָּקוֹם: דגמי הר הבית והמקדש של קונרד שיק
נטש פעילות מיסיונרית לטובת מחקר ארץ ישראל וירושלים • דגמים של הר הבית מלפני 150 שנה • דגמים של בית המקדש בהר הבית • על קונרד שיק ומקומו במחקר הר הבית בפינה השבועית של כפות המנעול
את הדגם הראשון של הר הבית בנה שיק בשנת 1872 על פי הזמנת התורכים. התורכים ביקשו משיק לבנות דגם של הר הבית שיוצג בתערוכה עולמית בווינה בשנת 1873.
שיק בנה דגם גדול של הר הבית (בקנה מדה של 1:200) הכולל את כתלי ההר ואת כל המבנים שעליו. הדגם המפואר והמשוכלל נבנה כדגם מודולרי – שכבה מעל שכבה כאשר כל שכבה ניתנת להרמה על ידי כפתורים. בין השכבות השונות מתגלים המפלסים התת-קרקעיים של הר הבית. אף כל מבנה בהר הבית ניתן להרמה ומתחתיו מתגלה שכבה קודמת.
ציטוט מ-פינחס אברמוביץ'
http://har-habait.org/articleBody/31500
מנחת חינוך מצוה צה
והנה הר"מ כאן פ"ג כותב צורת המנורה באר היטב וגם צורת השולחן וצורת מזבח הזהב מקצר קצת וגם כותב קצת צורת הכיור ע"ש וצורת הארון וכלים לא כתב ופשוט דכל אלו הכלים היה כל פעם אחרים בב"ש לא היה מכלים של בית ראשון ובימי חשמונאי' נאבדו הכלים שהיו כמו שמבואר דעשאו בתחלה מנורה של ברזל העשירו כו' אם כן צריכים לידע הדינים וגם היום אפשר שאם יתנו המלכיות רשות לבנות בית המקדש מצוה לבנות כמבואר במדרש בימי ריב"ח דנתנו רשות והתחילו לבנות. ועיין בס' כפות תמרים שהרבינו נתנאל בעל התוספות רצה לילך להקריב קרבנות בירושלים אם כן ה"ה לבנות בית המקדש (אף שלדעת הר"מ אינו כן ויבואר במק"א) אבל הארון תיכף כיון דנגנזו העדות ולא יתראו עוד עבה"ג בב"א ולא עשו מעולם ארון אחר חוץ מה שעשה משה במדבר וכשיבא הגואל ב"ב יתגלו הלוחו' והארון א"כ אין צריך לכתוב הדינים של הארון. ומכל מקום צ"ע כי ידוע שתוה"ק לא תסמוך המצות והדינים על ניסים עיין במפרשי התורה ובראשם הרמב"ן אם כן ודאי מצוה זו לדורות כמו שחשב הר"מ מצוה זו להנשא על הכתף וגם לאו דהסרת הבדים אף דלא יהיה הדברים עבה"ג כי עתה אין ארון בעוה"ר וכותב מה שהיה בזמן המקדש ויהיה בזמן המשיח אם כן דיני הארון גם כן היה נוהג בימי בית ראשון כגון אם נשבר הארון (אף שהיה מעשי אלקים מכל מקום התורה לא תסמוך דינים על ניסים) וגם לע"ל אפשר אם ישבור הארון ודאי מצוה לעשות ארון בשביל העדות ובאמת אירע זה בימי עלי שנשבה הארון לשרי פלשתים והיה שם זיי"ן חדשים ע' בשמואל. ומבואר באגדה דשאול חטף הלוחות מיד גלית הפלשתי אם כן ודאי היה צריך אז לעשות ארון לצורך הלוחות ובימי המלך המשיח מהרה יגלה אפשר להיות איזה קלקול בארון אף שלא יהיה מכל מקום צריכין אנחנו לידע ויתר מזה הר"מ בהלכות כלי המקדש פ"א מביא היאך משרע"ה עשה שמן המשחה במדבר אף שמעולם לא נעשה שמן המשחה אחר חוץ משל מרע"ה ע"ש ובר"מ וכולו יהיה קיים לע"ל כמבואר בש"ס שנאמר שמן כו' ומכל מקום כתב תואר עשייתם מכל שכן כאן שלא מצינו הבטחה דארון יהיה קיים תמיד ויהיו מונחים הלוחות בארון זה והראי' בימי עלי כמ"ש אם כן צריכים אנחנו לידע ג"כ הצורה של הארון כמו כל הכלים ומה מעכב ומה אינו מעכב
[רבינו] בחיי ויקרא פרק יא
ומדרש תנחומא: למה נמשלה מלכות זו לחזיר, שעתיד הקדוש ברוך הוא להחזיר עליהן מדת הדין. ויש נוסחאות שכתוב בהן: שעתיד להחזיר העטרה ליושנה, והענין כי שני המקדשים נבנו ע"י ישראל, בית ראשון בנה שלמה שהוא מזרע יהודה, בית שני בנה זרובבל שהיה ג"כ מזרע יהודה, שנאמר: (זכריה ד, ח) "ידי זרובבל יסדו" וגו', ונעשה על ידי כורש שנתן רשות בזה, אבל הבית השלישי עתידה אומה זו לבנותו, וזהו שאמרו: עתיד להחזיר העטרה ליושנה, לפי שהוא החריבו.