האם מוסלמי הוא גר תושב? תשובת המאירי, לא

פורסם ב: דברי תורה | 0

האם מוסלמי הוא גר תושב? תשובת המאירי, לא

יש לציין שאף על פי שבספר כפתור ופרח פסק שאין הישמעאלים עובדי עבודה זרה, הוא הבין שאין זה דעתו של האבן עזרא, וז"ל (בפרק ה): 'ואם תאמר שהוא עובד ע"ז רוצה לומר למרקוליס, וכמו שכתב רבי אברהם בן עזרא בפירוש דניאל, מכל מקום אינו מנסך שהיין חרם הוא לו בכל נימוסיו'. וכן רבו של עובדיה הגר (תשובות הרמב"ם, תמ"ח) טען שהם עובדי מרקוליס. וכן ספר האשכול (לראב"י אב"ד חותנו של הראב"ד) הביא שזו היא עמדת אחד מן הגאונים, שאף על פי שהישמעאלים מונותאיסטים בהשקפותיהם, הם עדיין עובדי עבודה זרה, וז"ל ספר האשכול: 'כך ראינו ישמעאלי(ם) האידנא עובד ע"ז הוא ואינו מכיר שהוא עובד, דאמור רבנן חמשה בתי עבודה זרה <קבועים> הם ואחת מהן <נשרא> בערביא. הלכך אף על פי שאינו מנסך עובד ע"ז <הוא> (ספר האשכול (אלבק), הלכות יין נסך דף קנ עמוד ב).

וכן בדברי המאירי, בבית הבחירה למסכת עבודה זרה דף נ"ז מובא שעמדת חכמי ספרד (הכוונה לר"י מגאש) שהישמעאלים עובדי עבודה זרה. וז"ל: 'ויש מן הגאונים שהקלו בהם להורידם מדרגה אחת על שאר עממין מה שבשאר עממין אסור בהנאה באלו מותר בהנאה ואסור בשתיה ומה שבשאר עממין מותר בהנאה כגון מגע גוי שלא בכונה מותר בשתיה. ומ"מ חכמי ספרד חולקין בה שהרי מצינו בפרק ראשון שהוא מונה בכלל עבודות זרות גישרא שבערביא'. ומוסיף המאירי בפירושו לעבודה זרה דף סד,ב: 'ואף גדולי המפרשים נוטים להקל במגע גר תושב ויש אומרין כן בישמעאלים, אלא שישתקע הדבר ולא עוד אלא שיש שמשוה אותם לשאר עממין מכל וכל לאסור את ייחודם וכבר רמזנוה למעלה'.

יש לציין שרבנו נסים החשיב את המוסלמים שהוא הכיר לעובדי עבודה זרה מטעם אחר ממה שהזכיר המאירי. כתבתי על זה במאמר מתי מותרת להשתחוות לאנשים ומתי נגדיר את זה כעבודה אסורה לסרסורים על פי רבנו נסים