שאלה לרב זילברשטיין: כשנפרצה מחיצת בית קברות שבין ישראל לעכו"ם היועיל צורת הפתח?

פורסם ב: דברי תורה | 0
חשוקי חמד מסכת שבת דף ו עמוד ב
לחי מכאן ולחי מכאן [תוד"ה יתר] כשנפרצה מחיצת בית קברות שבין ישראל לעכו"ם היועיל צורת הפתח?
שאלה. מעשה שהיה בעיר לייפציג, שבית הקברות היהודי גבל עם בית הקברות של עכו"ם, ומחיצה הפסיקה ביניהם. דופן זה נפל ונוצר מצב שאין הבדל בין בתי הקברות וכנראה שהיה קשה לקהילה היהודית להתקין מחיצה חדשה, בגלל חשש איבה, ונסתפקו אולי אפשר להשאיר את המצב כך. והשיב על כך רבינו שלמה קלוגר (שו"ת טוב טעם ודעת מהדורא תליתאי ח"ב סימן רנג) וז"ל: כועס אני עליו על שאלה זו, כי בודאי עלה על דעתו שאולי אני אהיה המתיר בזה, וחשדני בכך… וגם מה שעלה בלבו ספק כלל בזה אני כועס, ולא רציתי להשיב לו כלל, רק מיודעי אמרו לי שאם לא אשיב, יאמר מדשתק אודויי אודה, לכן נחמתי להשיבו. והנה חס מלהזכיר לעשות כן… וכתב רש"י (גיטין דף סא ע"א ד"ה עם מתי ישראל) גבי וקוברין מתיהם, דהכוונה לא ביחד. מוכח דלקברו ביחד לא מהני דרכי שלום, וקיי"ל בסנהדרין (דף מז ע"א) אין קוברין רשע אצל צדיק, ומכ"ש בקברי נכרים, כל שאין הבדל מחיצה בין זה לזה נקרא יחד. ובשמות (כו לג) נאמר והבדילה הפרוכת לכם בין הקודש ובין קודש הקדשים, ומוכח דאף אם כולו קודש, אם זה מקודש מזה צריך הבדלה, ובלי הבדל נחשבים מעורבים, ומכל שכן בין הקודש ובין הטומאה שהם הצלמים שעל קבריהם שבלא מחיצה נחשבים קבורים יחד.

הפתח למערה מתחת לבנין מערת המכפלה

והנה עפרון רצה ליתן במתנה לאברהם את המערה ולמה נתעקש אברהם לשלם? כי חשש אם יקבל את המערה במתנה, אולי אח"כ יבקש עפרון לקבור גם הוא את מתו שם, ואיך יעיז פניו שלא יניחנו, אך אם ישלם כסף אז הוי שלו, ויכול למחות בו שלא יקבור בו אחר. ורות אמרה לנעמי (רות א יז) כי המות יפריד ביני ובינך. והכוונה שאמרה אף אם לא אתגייר לא אניח אותך, רק המות יפריד בינינו כי אין קוברים נכרי עם ישראל, יעו"ש בדבריו הנפלאים. ויעויין עוד שם סימן רנ.
והנה בתוס' בשבת דף ו ע"ב (ד"ה יתר) מבואר שצורת הפתח הוי מחיצה גמורה מדאורייתא ומהני אפילו במבוי המפולש דהוי ג' מחיצות דאורייתא. ויש להסתפק האם מהני צורת הפתח כדי להפריד בין קברי הנכרים לקברי ישראל?

תשובה. ממה שלא הציע זאת ר' שלמה קלוגר, ומזה שנתאמצו לקבל היתר בגלל איבה, משמע דלא מהני כי כאן צריך מחיצה של ממש שכל הרואה יווכח שהשי"ת הבדילנו מן הגויים, ולכן לא הציע הצעה כזו. ועיין גם בספר חסידים (סימן תשה) שכתב וז"ל: מעשה בת"ח צדיק שקברוהו אצל מי שאינו הגון, בא הצדיק אל כל בני העיר בחלום הריעותם לי שקברתוני אצל בית הכסא שריחו רע, וקשה לי העשן, ושמו אבנים בין קבר הצדיק לקבר הרשע כמחיצה, ומשם והלאה לא בא להם בחלום, עכ"ל. משמע שרק מחיצה גמורה מהני ולא פחות מכך אפילו בקבורת רשע אצל צדיק וכ"ש בגוי אצל יהודי. ואעפ"י דלגבי כלאים מהני צורת הפתח כמבואר בעירובין דף יא ע"א, מ"מ לגבי שאלתנו הסברא נותנת שלא יועיל.
ושמעתי פעם מילתא דבדיחותא שקל דעת אחד התיר להסיר את מחיצת בית הכנסת בין גברים לעזרת נשים והסתפק בצורת הפתח לחי מכאן ולחי מכאן… והשטן ריקד בתווך. כך גם לגבי ההבדלה שבין ישראל לעכו"ם, שצריך בזה מחיצה של ברזל ולא צורת הפתח.