במכון המקדש תרגלו הקרבת פרה אדומה

פורסם ב: הערות | 0

במכון המקדש תרגלו הקרבת פרה אדומה

ב’מכון המקדש’ ערכו לאחרונה ניסוי שכלל שריפת פרה מתה, כחלק מהמחקר המקיף שמתנהל במכון בשנים האחרונות בנושא הטהרה בעזרת אפר הפרה האדומה.

בניסוי נטלו חלק צוות של מכון וישיבת המקדש, בראשות ראש מכון המחקר, הרב עזריה אריאל, ופרופ’ זהר עמר, המומחה בזיהוי צמחים המוזכרים במקרא ובספרות חז”ל.
במסגרת הניסוי, שייחשף לראשונה ביום רביעי הבא ו’ באב, בכנס השנתי של המכון שיתקיים ב”היכל שלמה”, נערך תרגול של שחיטת פרה ושריפתה על מערכת עצים ששוחזרה בהתאם למפרט שמופיע במשנה, לאחר ניסוי מקדים על תפוקת החום והאפר של סוגי עצים שונים. בשלב זה הניסוי טרם נערך במקומו המקורי – על הר הזיתים.

בהמשך הניסוי, הושלכו לתוך המדורה ענף מעץ ארז, אגודת אזוב וצמר הצבוע בתולעת שני, כפי שזוהו ע”י פרופ’ עמר ובמכון המקדש.

עוד נבדקה כמות האפר שמופקת משריפת הפרה, העתיד להתערבב עם מים חיים, אותם יזו על גבי הטמאים טומאת מת.

נזכיר כי במכון המקדש נמצאים בקשר עם ילדים כהנים השומרים את עצמם בטהרה מטומאת מת, זאת במקביל לגידול עדר פרות אדומות מזן ‘אנגוס אדום’ שמטופלות בהקפדה יתירה כדי שחלילה לא יפול בהן מום.
ציטוט חלקי מאתר
https://www.hakolhayehudi.co.il/item/Jewish_life/%D7%91%D7%9E%D7%9B%D7%95%D7%9F_%D7%94%D7%9E%D7%A7%D7%93%D7%A9_%D7%AA%D7%A8%D7%92%D7%9C%D7%95_%D7%94%D7%A7%D7%A8%D7%91%D7%AA_%D7%A4%D7%A8%D7%94_%D7%90%D7%93%D7%95%D7%9E%D7%94_-_%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA

כנס המקדש - ו אב תשע"ט
כנס המקדש – ו אב תשע”ט

עוד על פרה אדומה מאתר מכון המקדש
https://www.temple.org.il/single-post/2017/11/15/%D7%A4%D7%A8%D7%94-%D7%90%D7%93%D7%95%D7%9E%D7%94

פרה אדומה
פרה אדומה: פרה בצבע אדמדם, ונצטוו ישראל לשרוף את בשרה להכנת אפר לטהרת טמאי מתים.

עשיית פרה אדומה נמנית כמצוה מתרי”ג המצוות, וכדברי הראשונים: “ציוונו לעשות פרה אדומה, כדי שיהיה אפרה מזומן למה שיצטרך אליו לטהרת טומאת מת”[1]. עשיית פרה אדומה היא תנאי לחידוש עבודת המקדש כסדרה, ולקיום חיי הטהרה בישראל. המצוה מוטלת על בית הדין הגדול ועל הכהנים, שכן נאמרו בה פרטים המחייבים פיקוח ציבורי, כגון, קניית הפרה, תהליך עשייתה, הזהירות הנדרשת מפני טומאה אפשרית, ההקפדה על הפרטים בעת השחיטה והשריפה, ועוד. מצוה זו התקיימה בעבר אחת ליובל שנים, וכל דור צריך להכין את עצמו לקיום מצוה זו לפרטיה. בדורנו בו עומדת להתחדש בעז”ה מצות העבודה בחצרות המקדש, נערכו מחקרים ונכתבו מאמרים וספרים, ותמצית מהם יובאו להלן.

חשיבות המצוה לקיום המצוות שבמקדש: כאמור עשיית פרה אדומה היא תנאי לחידוש העבודה במקדש. ניתן אמנם לקיים חלק ממצוות הקרבנות גם בהעדר אפר פרה, זאת, דווקא בקרבנות שיש להם יום קבוע, כגון, תמידים ומוספים, וכן קרבן פסח – כך היא ההלכה, שמצוות אלו מתקיימות אף בטומאה. מאידך, באשר להקרבת שאר הקרבנות שבמקדש, אין דרך להביאם אלא כשהכהנים והקהל טהורים. כך גם הכניסה לתחום העזרה המקודשת אינה יכולה להתקיים אלא בטהרה[2]. כמו כן, יש מצוות המתקיימות מחוץ למקדש, שאינן מתקיימות אלא בטהרה, כגון, מצות הפרשת תרומה, והפרשת חלה, אלו אינם ניתנים לכהן אלא בטהרה. כך גם אכילת מעשר שני בתחומי ירושלים על ידי אדם מישראל אינה מתקיימת אלא בטהרה.