רמב"ם: אנחנו לא נמנעים מאכילת אבר מן החי מפני המצוות שנמסרו לבני נח, אלא מפני שמשה אסר עלינו אבר מן החי

Rambam

פירוש המשנה לרמב"ם מסכת חולין פרק ז

ושים לבך לכלל הגדול הזה המובא במשנה זו והוא אמרם מסיני נאסר, והוא, שאתה צריך לדעת שכל מה שאנו נזהרים ממנו או עושים אותו היום אין אנו עושים זאת אלא מפני צווי ה' על ידי משה, לא מפני שה' צוה בכך לנביאים שקדמוהו, דוגמא לכך, אין אנו אוכלים אבר מן החי לא מפני שה' אסר על בני נח אבר מן החי, אלא מפני שמשה אסר עלינו אבר מן החי במה שנצטווה בסיני שישאר אבר מן החי אסור. וכן אין אנו מלים בגלל שאברהם מל את עצמו ואנשי ביתו, אלא מפני שה' צונו על ידי משה להמול כמו שמל אברהם עליו השלום, וכן גיד הנשה אין אנו נמשכים בו אחרי אסור יעקב אבינו אלא צווי משה רבינו, הלא תראה אמרם שש מאות ושלש עשרה מצות נאמרו לו למשה בסיני, וכל אלה מכלל המצות.

מכאן, ראיה נגד השיטה הטוענת שבהר הסיני המשכנו להיות מוגדרים כבני נח עם תוספת של מצוות אחרות. יוצא לפי הרמב"ם שאנחנו כבר לא "בני נח" אלא משהו אחר לגמרי. עדיין לא ברור לי אם השינוי במעמדנו (לפי הרמב"ם) התרחש בסיני או קודם לכן.

 

אל עמוד הבלוג